Indonesië- Bezoek scholen, Cavetubing en Festival - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martje Kuijpers - WaarBenJij.nu Indonesië- Bezoek scholen, Cavetubing en Festival - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martje Kuijpers - WaarBenJij.nu

Indonesië- Bezoek scholen, Cavetubing en Festival

Door: Martje Kuijpers

Blijf op de hoogte en volg Martje

15 Maart 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Afgelopen week hebben we twee verschillende Indonesische scholen bezocht, beiden van dezelfde organisatie. Een van de scholen was een Engelstalige school en de andere was een Indonesische school. In Indonesië zijn er overheidsscholen en privéscholen. Deze scholen waren privéscholen. De scholen die ik afgelopen week gezien heb, zijn goed georganiseerde scholen. De scholen zijn redelijk met Nederlandse scholen te vergelijken. Ze bieden verschillende vakken zoals Indonesisch, Engels, cultuur, religiën, rekenen, beeldende vorming, geschiedenis en sport aan. Hetgeen wat me opviel was dat ze bij de kleuters al druk aan het rekenen en schrijven waren, dat gebeurt in Nederland echt pas vanaf groep drie. Op de privéscholen waar wij geweest zijn, stimuleren ze de kinderen op jonge leeftijd al flink met leren bezig te zijn.
Het fijne wat ik op de privéscholen gezien heb is dat de missie echt het inclusief onderwijs is. Ze betrekken alle leerlingen bij het onderwijs en kijken naar de manier van leren van een leerling. In de groepen zaten verschillende leerlingen met een eigen handelingsplan en die werden zoveel mogelijk betrokken bij het reguliere onderwijs. Als ze op bepaalde gebieden niet meegaan, dan krijgen ze privé les. Daarnaast gaf de school aan dat er excellente leerlingen waren, deze bieden ze een geheel eigen traject aan wat vooral één op één is. De school probeert het leerproces van een leerling dus te optimaliseren en staat daar echt voor. De groepen waren maximaal 22 leerlingen groot, en elke groep heeft twee tot drie docenten. Een verschil met Nederland, maar voor hetgeen waar zij voor staan een belangrijk element. Ik vond het interessant om deze scholen te mogen bezoeken, toch is er een maar. Deze scholen waren duidelijk privéscholen, scholen voor de wat rijkere mensen uit Yogyakarta. Het verschil tussen de overheidsscholen en privéscholen blijkt groot te zijn. Ik hoop aankomende weken dus nog een overheidsschool te mogen bezichtigen. Dit lijkt me interessanter er ik verwacht dat dit meer indruk maakt door de grote verschillen. Er liggen al aanvragen op Indonesische overheidsscholen, dus nu maar hopen!
Vrijdagavond hebben we een scooter gehuurd voor een maand, toch fijn om wat sneller en wat verder weg te kunnen. Het lopen bevalt me prima, maar het beperkt me wel tot sommige grenzen. Zaterdag hebben we hier meteen gebruik van gemaakt. We zijn gaan cave tuben, op een band door de grotten heen om deze te bekijken. In eerste instantie wilden we dit gaan doen bij Kalisuci, dit was een langere tocht door de grotten. Hier aangekomen bleek het niet te kunnen omdat het water te hoog stond en het daardoor te gevaarlijk was. We zijn toen een stuk terug gereden naar Goa Pindul, dit was een korte tocht door de grotten maar deze konden we wel verlengen met een tocht over de rivier. Hier konden we gelukkig wel gaan cave tuben en dit hebben we verlengd met de river tubing. Het stuk door de grotten was kort en vrij druk, maar we leuk om gezien te hebben. Het was iets minder spectaculair dan verwacht dus ik heb een beetje rondgedreven in mijn band en rustig om me heen gekeken. De river tubing begon best leuk, meteen een soort van stroomversnelling. Hierna werd het wat rustiger, maar het was zo mooi om in een band over de rivier in de natuur te drijven. Halverwege de tocht was en een kleine waterval, hier konden we van twee verschillende hoogtes het water in springen. En natuurlijk heb ik dit gedaan! We hadden een leuke gids die vrij enthousiast was, hij speelde goed in op onze opmerkingen en vragen. Het laatste gedeelte van de tocht hebben we gezwommen oftewel gedreven in ons zwemvest. Het was leuk om met de rivier mee te stromen door de natuur. De terugweg hebben we een andere route genomen dan de heenweg. De heenweg zijn we via de snelweg gereden en de terugweg meer door het land heen, via het strand Pantai Kukup. Het strand was mooi om te zien, het was een ruwe zee en niet te vergelijken met een Nederlands strand. Het was een klein strandje waar veel Indonesiërs waren, de stranden zijn hier niet echt om te zonnen maar om gewoon even te genieten bij de zee. Hierna zijn we weer door de rijstvelden en door de mooie Indonesische landschappen terug gereden naar Yogyakarta.
Zondag ben ik naar een festival gegaan, genaamd Happy Swinging. Toen ik kreeg te horen van het festival wilde ik hier meteen heen! In Nederland heb ik al menig wat festivals bezocht, moet hier wat afkicken, maar hoe leuk is het dan om ook een festival in Indonesië te bezoeken. Het festival was in eerste instantie op een plek midden in het bos bij een rivier met waterval. Toen ik daar net aankwam, kwam een menigte mensen me tegemoet lopen. Er waren ongeveer twintig radicale moslims die kwamen melden dat ze niet gediend waren van het feest en dat het per direct gestopt moest worden. Het festival is toen verplaatst naar een hotel dicht bij ons appartement, dus hier ben ik toen maar mee heen verhuisd. Het was super leuk, lekker chillen met rustige muziek op de achtergrond. Ik heb weer een andere kant van Indonesië gezien, super leuk!
Alweer een leuk weekend, wat rustiger dan normaal, dus volgend weekend zal het weer wat actiever zijn!

  • 15 Maart 2015 - 17:24

    Wilhelmien:

    Hoi Martje

    Leuk, jij nog steeds in Verweggistan, en ook leuk, wij even een paar daagjes op een van onze eigen eilandjes, Schiermonnikoog. Vell plezier nog daar!
    Groetjes

  • 15 Maart 2015 - 20:59

    Mieke Beerten:

    Hé Martje,
    Je schetst een mooi beeld van de privé school Martje.
    Ik ben benieuwd of je de kans krijgt een overheidsschool te bezoeken.
    Ik lees ook dan graag over je ervaringen.
    Groet en fijne week. Mieke.

  • 16 Maart 2015 - 17:40

    Elly:

    Als je niet bruin wordt van de zon dan wel van het water.
    Leuk dat je dit allemaal onderneemt, om jaloers op te worden.
    De andere grot gewoon een andere keer nog doen.
    Blijf genieten.

    groetjes Elly

  • 17 Maart 2015 - 06:57

    Erni Van Aerts:

    Ha Martje,
    straks op onze eerste Terugkomdag laten we even jouw reisblog zien.
    Wat mooi dat je zulke uiteenlopende ervaringen opdoet, in scholen, in de ontspanningssfeer.
    Jouw reis over gebaande en minder gebaande paden, wat zul je hier bijzondere herinneringen aan hebben en houden.
    En kunnen inbrengen in de groepen waar je straks in Nederland mee gaat werken.
    Veel plezier daar, ogen-oren-hart en gezond verstand wijd open.
    Namens Erica-Sonja-Ernst-Erni

  • 19 Maart 2015 - 13:41

    Davy Meeuwissen :

    Hej klein ding, heb je kaartje ontvangen vind ik egt leuk van jou :) mooi dat het goed met je gaat en dat je goed weer hebt, wij zijn nu ook eindelijk aan de beurt :p!! En leuk dat je nog zat eigen tijd hebt om leuke dingen te doen en te zien jammer dat je wat minder vrije tijd hebt en leer je de taal ook al een beetje kennen? En ist ook leuk lesgeven en makkelijk of ist egt afzien, en hier ist natuurlijk super pussy lounge geweest en tot het einde nix gebeurt was mega fiske dus kom ma gauw trg kunde ook weer mee ;p!! Ben bezig bij Ball packing in oss ziet er goed uit en hoop voor 2 de gesprek ma als je trg bent ben ik wel weer aan de gang ( hoop ik) ;) nog een hele fijne tijd in jogjakarta de Ze ma de groetjes van me hahaha en tot over 6 weekjes weer kleine groetjes xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martje

Actief sinds 07 Dec. 2014
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 12835

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 30 April 2015

Experience Abroad, Yogyakarta- Indonesië

Landen bezocht: