Indonesië- Java, de laatste dagen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martje Kuijpers - WaarBenJij.nu Indonesië- Java, de laatste dagen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martje Kuijpers - WaarBenJij.nu

Indonesië- Java, de laatste dagen

Door: Martje Kuijpers

Blijf op de hoogte en volg Martje

30 April 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Aan alles komt een eind, zo ook aan mijn periode in Indonesië. De laatste dagen ben ik terug gereisd naar Yogyakarta. Eerst had ik een vlucht van Medan, Noord-Sumatra naar Bandung, Java. In Bandung ben ik een dag geweest. Bandung staat bekend om de kledingindustrie. Er staan veel kledingfabrieken van bekende en onbekende merken rondom de stad, hierdoor zijn er veel factory outlets in de stad. Bandung is een leuke stad, ik heb diverse factory outlets bezocht zoals de Rumah Mode, de bekendste factory outlet in Bandung en de bekende factory outlet straten als Jalan Riau en Dago Street. Bandung is niet erg toeristisch, de mensen reageren ook minder toeristisch. Ik heb alleen over straat gelopen en vrijwel niemand keek om omdat ik blank ben. Heel typisch, maar heel fijn! Een leuke stad!
De dag erna ben ik vanuit Bandung met de trein naar Yogyakarta gereisd. Wat is dit een mooie reis! Een reis door het echte Indonesië, zowel de natuur, de rijstvelden als de dorpen. Wauw, het was prachtig! Eenmaal aangekomen in Yogyakarta ben ik op bezoek geweest bij mijn stageschool en de bed en breakfast van de eerste twee maanden.

En dan komt het nog dichterbij, de laatste volle dag in Yogyakarta. ’s Ochtends heb ik een fietstocht gedaan door een aantal dorpjes rondom Yogyakarta. Ik vond het leuk om te zien hoe de locals hier leven. Het gehele proces van rijst heb ik gezien; het planten van de rijstplanten, het oogsten van de rijstplanten, het losslaan van de rijstkorrels, het drogen van de rijstkorrels, het schillen van de rijstkorrels en het verpakken in grote verpakkingen. Sommige stappen heb ik zelfs geprobeerd, leuk om te zien hoe enthousiast de mensen zijn over hun werk en het willen delen met mij!
Verder heb ik gezien hoe ze hier bakstenen maken, ook dit heb ik geprobeerd. (Maar ik ben redelijk traag vergeleken met de mensen hier, de handigheid die zij hebben kreeg ik zo snel niet gevonden). Ik ben bij een huis geweest waar ze kroepoek maakte en een huis waar ze tempé van sojabonen maakte. Ook ben ik bij een Indonesische bank geweest, iets nieuws! De mensen in dorpen sparen geen geld, maar investeren dit in koeien, schapen of kippen. Deze dieren worden opgeslagen bij ‘de bank’, hier worden ze verzorgd en elk jaar op waarde gecontroleerd. Als de eigenaren van de dieren geld nodig hebben worden de dieren verkocht en geslacht om op te eten. Dit vond ik wel leuk om te zien en het verhaal te horen, in Nederland gaat het toch heel anders. Het was een super leuke trip, even uit de drukke stad en nog even genieten van het mooie Indonesië.
Hierna ben ik gaan lunchen met de docenten van NTC de Taaltuin, nog even gezellig bijkletsen voordat ik weer naar Nederland vertrek. Om mijn reis in Indonesië helemaal compleet te maken ben ik nog naar een beautysalon geweest voor een bodymassage en een body scrub, nog even genieten. ’s Avonds heb ik gegeten met twee Nederlandse meiden die ik heb leren kennen in het begin van mijn reis in Yogyakarta. Dit was erg gezellig, ook met hen heb ik nog even bij gekletst. Zo heb ik iedereen hier toch nog even gesproken!

Dan is het toch echt zover, de laatste dag.. Indonesië, Yogyakarta, ik ga het allemaal achter me laten.
Het was prachtig, Indonesië is een super mooi land met verschillende eilanden, culturen, landschappen, steden en bezienswaardigheden. De slogan van Indonesië is niet voor niets: eenheid in diversiteit. Dit heb ik mogen zien, mogen ervaren en mogen meemaken.

Nu mijn backpack pakken, richting het vliegveld en terug naar het koude Nederland. Tot snel allemaal!

  • 30 April 2015 - 08:02

    Elly:

    Ik hoor zojuist dat er geen stroom meer is in Yogja en dat je pinpas kwijt is. Je maakt het wel avontuurlijk tot het eind. Veel succes op de terugreis. Tot vrijdag, we zullen zorgen dat er een winterjas klaarligt op Schiphol.

  • 30 April 2015 - 09:32

    Sylvia:

    Blije gup met je zelfgemaakte tempe,ha ha
    Het is jammer ,maar fijn dat je weer heelhuids thuis komt.
    Waren weer mooie foto's en vond het leuk je te volgen op deze spannende reis.
    Goeie vlucht naar huis en nog ff genieten.

  • 05 Mei 2015 - 08:10

    Angèle:

    Hai,

    Een avontuur om terug te kijken, waar je veel hebt ondernomen.
    Je stage bij de Taaltuin en dan je rondreis ,door het mooie Indonesië.
    De laatste week begonnen aan je terugreis ,wat leuk om mee te mogen maken ,de rijstplantage en het oogsten ervan interssant ,mooie foto's.

    Het zit erop !
    Welkom in Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martje

Actief sinds 07 Dec. 2014
Verslag gelezen: 652
Totaal aantal bezoekers 12833

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 30 April 2015

Experience Abroad, Yogyakarta- Indonesië

Landen bezocht: