Indonesië- Oost Java, Gili's en Lombok - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Martje Kuijpers - WaarBenJij.nu Indonesië- Oost Java, Gili's en Lombok - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Martje Kuijpers - WaarBenJij.nu

Indonesië- Oost Java, Gili's en Lombok

Door: Martje Kuijpers

Blijf op de hoogte en volg Martje

12 April 2015 | Indonesië, Senggigi

De reis is begonnen. Vanuit Yogyakarta heb ik een tour geboekt naar de Bromo vulkaan. Na veertien uur in een shuttlebus gezeten te hebben, ben ik aangekomen bij een hotel waar ik een paar uur kon slapen. Om half vier ’s ochtends werd ik weer opgehaald om vanuit een hogere berg de zonsopkomst bij de Bromo vulkaan te zien. De Bromo vulkaan is de bekendste vulkaan van het eiland Java, de vulkaan is 2392 meter hoog. De vulkaan ligt in een soort maanlandschap samen met twee andere vulkanen. De zonsopkomst was zo mooi, ik heb in Indonesië al verschillende zonsopkomsten meegemaakt maar het blijft elke keer mooi om te zien. Na de zonsopkomst ben ik naar de vulkaan gelopen en heb ik de krater van dichtbij bekeken. Het was een mooie vlakte waar de vulkaan in stond, het leek wel een maanvlakte. Hier heb ik even rondgelopen en toen ben ik teruggebracht naar het hotel. Vanuit hier ben ik weer een shuttlebus ingestapt om na acht uur rijden aan te komen bij het volgende hotel. Dit was een hotel dichtbij de krater Ijen. Ook hier kon ik maar een paar uur slapen, dit keer werd ik om half twee ‘s nachts al opgehaald bij het hotel. De shuttlebus heeft me afgezet bij de Ijen krater, waar ik na een uur omhoog en omlaag lopen bij een mooie krater uitkwam. Hier zag ik de ‘blue fire’, een blauw vuur dat wordt ontstoken door zwavelgas dat uit de scheuren van de vulkaan komt. Dit was heel speciaal om te zien, zoiets heb ik nog nooit gezien. Hierna ben ik de krater uitgelopen en ben ik over de rand van de krater omhoog gelopen. Hier had ik een mooi uitzicht over het kratermeer en de krater zelf. Na deze trip ben ik afgezet bij de haven richting Bali.

In Bali aangekomen heb ik een taxi genomen richting Kuta, een plaats dicht bij de haven van Bali richting Lombok. Hier heb ik een nachtje geslapen om de volgende ochtend mijn doorreis te maken naar Gili Air. Dit is een van de drie tropische eilanden ten noordwesten van Lombok. Het eiland had mooie stranden, verder was er niet veel te doen. Het is maar een klein eiland, dus binnen een uurtje had ik al helemaal rond gelopen. De rust kwam me tegemoet, er was niet veel anders te doen dan aan het strand liggen, zwemmen en snorkelen. De tweede dag op Gili Air heb ik een snorkeltour gedaan, dit was super om te doen. Ik heb veel mooie vissen en mooi koraal gezien, wauw dit was zo bijzonder. Ik heb zelfs gezwommen met grote schildpadden! Halverwege de snorkeltocht zijn we gestopt om te lunchen op Gili Meno, dit is het kleinste eiland van de drie. Dit eiland was nog rustiger dan Gili Air!
Na twee nachten op Gili Air geweest te zijn, ben ik met de reguliere boot naar Lombok gegaan. Hier heb ik twee nachten geslapen in Senggigi, een van de toeristenplaatsen van Lombok. De eerste dag had ik een scooter gehuurd en heb ik de omgeving van Senggigi verkend, ik heb twee tempels bekeken en ben naar het waterpaleis van Narmada geweest. De dag erna ben ik met mijn scooter van midden-west Lombok helemaal langs de noordkust tot midden-oost Lombok gereden, en vanaf hier midden door Lombok terug naar mijn guesthouse. Het was een rit van ongeveer 300 kilometer. Deze rit heb ik helemaal alleen gedaan, maar was zo mooi. Ik ben tijdens het rijden allerlei dieren tegen gekomen; honden, katten, geiten, koeien, kippen en apen. Daarnaast heb ik door de natuur, langs de zee, door de rijstvelden, langs watervallen en in de bergen gereden. Lombok is zo mooi!
Dit avontuur eindigde weer in de haven richting Gili Trawangan, het grootste eiland van de drie tropische eilanden ten noordwesten van Lombok. Hier heb ik een fiets gehuurd en heb ik het eiland rondgefietst, langs de toeristische stukken maar ook langs de wat rustigere stukken. Dit eiland is het feesteiland van Indonesië, er is geen politie dus er zijn geen grenzen. Tot hoever ik het meegemaakt heb, viel het allemaal wel mee en was het gewoon een soort van Salou alleen dan in Indonesië. Hier was ik maar één avond, de dag erna ben ik met de boot terug naar Bali gegaan.

Op naar het volgende avontuur!

  • 13 April 2015 - 21:17

    Hanneke:

    Moeten er zo'n supermooie foto's bij? Dan worden wij alleen maar jaloers...;)
    Dat blauwe ziet er ook echt vet uit! En fijn om te zien dat je je zo vermaakt.
    Geniet er nog van!! xxx

  • 13 April 2015 - 21:41

    Elly:

    GEWELDIG, en dat allemaal in één week. Je hebt al meer gezien dan menig vakantieganger in zijn hele leven.
    Geniet ervan, ben benieuwd wat je nog meer mee maakt de komende weken. Je hebt in ieder geval tot nu toe prachtige locatie's uitgezocht. Zoals Hanneke al opmerkte; om jaloers op te worden.

  • 14 April 2015 - 12:22

    Pieternel :

    Supermooie foto's en geweldig hoe jij daar je vakantie doorbrengt. Knap dat je zelf, alleen met een scooter een lange rit van 300 km hebt gemaakt, gelukkig dan ook zonder pech.
    Je geniet er in iedere geval er goed van. De tijd vliegt en jij maakt daar goed gebruik van. Geniet er nog maar goed van. Wij kunnen er alleen nu maar van dromen, maar om de foto's te zien kunnen we er toch ook van genieten. Succes en nog veel plezier daar in het mooie land.
    Groetjes vanuit Bedaf (is ook wel mooi, alleen heel anders)

  • 14 April 2015 - 21:41

    Angèle:

    Hai, Hai,

    Alles loopt volgens je plan ,maar ook wel spannend waar je zoal te recht komt, in je reis verslag lees ik ,dat je al heel ver in het binnenland van Indonesche bendt.
    Alles per bus ,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martje

Actief sinds 07 Dec. 2014
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 12841

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 30 April 2015

Experience Abroad, Yogyakarta- Indonesië

Landen bezocht: