Indonesië- Merapi vulkaan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martje Kuijpers - WaarBenJij.nu Indonesië- Merapi vulkaan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martje Kuijpers - WaarBenJij.nu

Indonesië- Merapi vulkaan

Door: Martje Kuijpers

Blijf op de hoogte en volg Martje

22 Maart 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Deze week ben ik voor het eerst naar een beautysalon geweest, ik heb genoten van een body massage en een body scrub. Even lekker stilliggen en genieten.
Vrijdagmiddag hebben we een deel gezien van het Ogoh-Ogoh festival. Het Ogoh-Ogoh festival wordt gevierd door middel van een optocht waar de goden aangeroepen worden. Op deze manier willen ze de boze geesten wegdrijven. Dit doen ze de dag voor Nyepi, de nieuwjaarsdag van Bali. Nyepi wordt ook de dag van de Stilte genoemd, alle mensen vasten deze dag 24 uur. Er wordt dus niet gereden op straat, alle winkels- scholen- banken- enzovoorts zijn gesloten en zelfs het vliegveld is dicht.
Vrijdagavond was het dan zover, ik heb eindelijk de Merapi beklommen. De Merapi is een vulkaan gelegen in Midden-Java. Deze vulkaan is 2968m hoog, en is de meest actieve vulkaan van Indonesië. De Merapi vulkaan is zelfs de vierde actiefste en gevaarlijkste vulkaan ter wereld. De meest recente uitbarsting is 26 oktober 2010. De Merapi is voortdurend actief en er komen nog regelmatig aswolken uit.
De vulkaanbeklimming was vanaf 1500m hoogte, vanaf hier zijn we volledig naar de top gelopen. De tocht begon om 01.00u ’s nachts. Dit was met een groep van acht toeristen en twee gidsen. Het was een redelijk zware en steile tocht. Eerst hebben we een stuk over grindtegels gelopen, wat nog wel prettig was maar wel al vrij steil. Hierna kwamen paden vol losse en vaste kiezels, het pad vervolge zich over smalle paden met veel wortels en wat grotere stenen. De stenen werden steeds groter, en uiteindelijk kwamen we boven de boomgrens en lagen er flinke keien. Een stuk hoger werd het een vlakte vol rotsen, hier hebben we één uur gewacht. Het was daar ongeveer zeven graden, dus we zaten allemaal tegen elkaar aan onder een poncho tegen een grote rots om een beetje warm te blijven. We hebben hier gewacht tot het wat later was en we het laatste stuk naar boven konden lopen voor de zonsopkomst. Het stuk wat hierna kwam was voor de heenweg het heftigst. Het was lava gemengd met ijs en dan in de vorm van zand, het was erg zacht zand dus we zakten er continu ongeveer twintig centimeter in. Elke stap vooruit betekende soms drie stappen achteruit. We moesten flink door lopen om vooruit te komen. Na dit allemaal achter de rug te hebben kwamen we bij het laatste gedeelte aan, het steilste gedeelte, flinke rotsen waar we overheen moesten. Bovenaan kwamen we bij de krater uit, wat een geweldig moment! Weer een prestatie geleverd, de vulkaan Merapi tot de top beklommen! Helaas was het wel erg mistig, dus konden we vrijwel niets om ons heen zien. We konden het laatste gedeelte van onze beklimming zien en een deel van de krater. Na het mooie moment op de top van de Merapi kwam er een moment van teruggaan, dit was toch ook best zwaar. Het was een mooie tocht, jammer van het uitzicht maar de verschillende ondergronden waar we op gelopen hebben was al een hele ervaring op zich.
Zondag was het de bedoeling om te gaan paragliden, helaas stond de wind niet goed dus is dit niet doorgegaan. We zijn toen naar de Bird market gegaan, Dit is een dagelijkse markt waar onder andere vogels, katten, honden, knaagdieren, schildpadden en vissen verkocht worden. Het is een grote markt waar de dieren in kleine hokjes zitten, best zielig om te zien, maar een populaire markt in Yogyakarta.
Hierna zijn we richting het Kraton gegaan, hier zijn we het eerste weekend van onze reis ook geweest. Dit keer zijn we naar de art wijk gegaan, de graffitistraten van Yogyakarta. Spontaan kwamen we vanuit de art wijk aan de achterkant van het waterpaleis. Het viel meteen op dat dit de niet toeristische kant van het waterpaleis was, het was er erg rustig. Het was mooi om te zien, alles kwam samen in deze wijk: de creativiteit, het dagelijks leven, vervallen oude gebouwen en de fijne Indonesische sfeer.
Genieten dus!

• 23 Maart 2015 - 10:47

Elly:

We vinden het thuis allemaal leuk dat je aan de andere kant van dit bolletje zit (grapje) en geweldig dat je dit allemaal onderneemt. We zijn trots op je.

• 25 Maart 2015 - 13:15

Angèle:

Hai,

Heerlijk even je late verwennen,ook dit is heel anders dan in Nederland, en nu kun je er weer tegen aan.

En dan de Vulkaan een echte uitdaging ,en dit dan midden in de nacht vertrekken ,jammer dat het grauw en grijs was ,toch een geweldige ervaring ,dit is iets wat je een malig zal doen en op deze hoogte ,wouwwww !

• 27 Maart 2015 - 14:02

Shanice:

Ja vet! Nederlandse natuur is straks niks meer ;) meer een rustige wandeling.

Heeel veel plezier en avonturen nog!

Xx & de groetjes van Daniel.