Indonesië- Noord-Sumatra - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Martje Kuijpers - WaarBenJij.nu Indonesië- Noord-Sumatra - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Martje Kuijpers - WaarBenJij.nu

Indonesië- Noord-Sumatra

Door: Martje Kuijpers

Blijf op de hoogte en volg Martje

26 April 2015 | Indonesië, Samosir

Maandag, mijn reisdag van Flores naar Sumatra. Even een beeld creëren voor jullie, ik heb deze dag vijf vliegvelden gezien, ben vier keer opgestegen en vier keer geland. In totaal duurde dit bijna veertien uur.
Maandagavond ben ik aangekomen in Medan, Sumatra. Vanuit Medan heb ik de taxi gepakt naar Bukit Lawang. Bukit Lawang is een klein dorpje in Noord Sumatra en betekent ‘deur naar de heuvels’, de betekenis zegt het al. Bukit Lawang ligt aan de oostkant van het National Park Gunung Leuser. Diezelfde avond heb ik een jungle trekking geboekt voor twee dagen. De eerste dag hebben we bijna zes uur door de jungle gelopen, ik heb verschillende dieren gezien waaronder de Orang-Oetans, Thomas Leafmonkey, Makaken apen, een slang en een pauw. Het was mooi om deze dieren in het wild te zien! Na deze jungletrekking ben ik aangekomen bij het verblijf, een kamp midden in de jungle. Hier hebben ik overnacht. ’s Nachts ben ik meerdere keren wakker geworden, wat is het dan leuk om naar de geluiden van de jungle te luisteren! Er is zoveel leven!
De volgende ochtend werd ik wakker, midden in de jungle, super gek! De volgende trekking begon, het eerste deel zijn we langs de rivier omhoog gelopen, daarna zijn we weer de jungle ingegaan. Deze dag hebben we niet veel dieren gezien, alleen nog een aantal Orang-Oetans. Deze kwam af op de geur van het eten. Best grappig, ineens zien we de bomen bewegen en de gids zegt: snel, snel, snel eten! Enja de Orang-Oetans kwam eraan, en toen ze bij ons waren pakten ze rustig alle het eten uit onze handen en van de grond. Van zo dichtbij heb ik nog nooit een Orang-Oetan gezien, dat heeft ook wel weer iets.

De dag erna ben ik naar Tangkahan gereisd, de reis ging door allemaal palmolieplantages. Tangkahan ligt net als Bukit Lawang in het National park Gunung Leuser. In Tangkahan zit een olifanten opvang, voor olifanten die bij stropers geleefd hebben. Ze worden hier goed verzorgd. Verder kunnen toeristen op de olifanten door de jungle heen te trekken, de olifanten voeren en de olifanten wassen. De trekking heb ik niet gedaan. Ik heb een olifant gewassen en daarna gevoerd. Leuk om mee te maken, de olifant was natuurlijk wel tam, maar toch heeft het iets speciaals!

Van Bukit Lawang heb ik de bus gepakt naar Lake Toba. Lake Toba is een groot kratermeer in Noord-Sumatra. Het meer is ontstaan na een grote uitbarsting ongeveer 75.000 jaar geleden. Het is het meer is ongeveer 100 kilometer lang en 31 kilometer breed, het grootste meer in Zuidoost Azië. In dit meer ligt een schiereiland wat ook is ontstaan door een vulkaanuitbarsting; Samosir Island. Het is een klein eiland van 46 kilometer bij 21 kilometer, een perfect eiland om een scooter te huren. Dit heb ik gedaan, ik heb weer lekker rondgereden over het eiland. Op het Samosir eiland woont het Toba Batak volk, dit volk heeft een eigen taal en eigen stijl van leven en bouwen. Met de scooter ben ik eerst naar het plaatsje Tomok gereden, hier lag het graf van de Sidabutar koningen. Het was vrij klein, maar wel leuk om te zien, een heel eigen stijl. Vanuit Tomok ben ik naar Ambarita gereden, hier heb ik de Stone Chairs gezien. Op deze plek hield de koning vroeger heldconferences en onthoofde criminelen. Tegenwoordig is dit een bezienswaardigheid. Vanuit daar ben ik verder naar het noorden gereden, hier lag Simanindo. In Simanindo is een Batak People museum. Deze heb ik bezocht, ook dit was weer vrij klein en niet erg uitgebreid. Wel werd er duidelijk aangegeven waar elk huis voor diende, dit was wel interessant. Na Simanindo ben ik verder gereden via Buhit naar Panguruan. Vanuit Panguruan was er een weg naar Lake Sidihoni, een meer in het midden van het eiland. Toch een gek idee, een klein meer in het midden van een eiland wat in een groot meer ligt. Vanuit het meer wilde ik verder het eiland oversteken, even niet nagedacht dat het natuurlijk door de bergen in een bebost gebied zou zijn… Dus het was weer een hele tocht, maar mooi! Wauw, ik heb veel verschillende bosgebieden gezien op dit eiland! Het grappige was dat dit een aangegeven weg was, maar het niet echt een weg was. Ergens midden in de bossen kwam ik weer een bord tegen met de naam van de plaats waar ik heen wilde, heel apart! Na een lange tocht ben ik aangekomen bij mijn hotel en heb ik niet meer veel gedaan.
De dag erna ben ik naar Medan gereisd om hier een nacht te overnachten om weer terug te vliegen naar Java.

De laatste dagen, nog even genieten!

  • 27 April 2015 - 22:02

    Angèle:

    Hai reiziger,

    Weer een bijzonder reisverslag ,door het mooie groene noord Sumatra ,vooral al die wilde dieren die je tegen komt en dan van zo dicht bij.

  • 27 April 2015 - 23:14

    Pieternel:

    Hoi Martje,
    Alweer de laatste week.
    Leuk en geinig zo, als je de foto's ziet. Lijkt me heel leuk om mee te maken, jij hebt het toch mooi gedaan:)
    En die opmerking, dat je bij de hotel aangekomen was en"' niet veel meer had gedaan "
    Martje wat jij allemaal hebt gezien en gedaan, dat is echt super. Even rust kan dan ook geen kwaad ;)
    Martje geniet van je laatste dagen en alvast een fijne en goede reis, weer terug naar huis toegewenst.

    Groetjes Fam. Haandel

  • 28 April 2015 - 00:30

    Nils:

    Eyy zussie,
    Weer veel gezien zo te zien, al die dieren en die hele jungle. Ik zou zo jaloers worden. Maar wel echt vet dat je een olifant hebt kunnen voeren en dat je die orang-oetans van zo dicht bij hebt kunnen zien. En nog heel veel plezier !

  • 28 April 2015 - 10:59

    Janneke:

    Hoi Martje,

    Wat een mooie reis heb je gemaakt! Ik ben er toch wel een beetje jaloers op. Maar ik heb ook een heerlijke vakantie gehad. Maar zo'n jungle trekking is toch wel vet! En toch nog bij de olifanten geweest zo te zien.
    Ik wens je in ieder geval de laatste dagen nog veel plezier en geniet nog van Indonesië!

  • 28 April 2015 - 12:45

    Martien Kuijpers:

    Dag martje,
    Super wat je allemaal gedaan en meegemaakt hebt. komende weken zullen we het hoplijk allemaal wel horen. Geniet in ieder geval nog van de laatste dagen en een welkom thuis vrijdag.

  • 28 April 2015 - 15:21

    Elly:

    Zoals je al zei; Je gaat niet naar dieren die voor commerciële doeleinden en/of voor toeristenin in de natuur zijn gevangen.
    Mooi dat je dan toch naar de olifantenopvang bent gegaan waar de dieren die bij stropers zijn weggehaald nog een goed leven krijgen. Zo steun je toch het goede doel.

    Wat zal je moeten wennen als je thuis komt. De temperatuur ligt hier morgens 28 graden lager dan wat je de laatste 3 maanden gewend bent. Dus dikke winterjas aan.

  • 28 April 2015 - 18:51

    Hanneke:

    Wow...leuk leuk leuk!! Wil je nog wel naar huis? ;)
    Geniet nog even en tot snel. Xxx

  • 28 April 2015 - 20:54

    W. Donkers:

    Super leuk dat je ons een stukje mee genomen hebt via je reis verslagen.
    Zoveel kilometers gereisd.......Wauh!

    Goeie vlucht terug Martje, en alvast weer een welkom thuis in ons kleine kikkerlandje

    Tot zondag!

    Groetjes

  • 30 April 2015 - 20:16

    Mieke Beerten:

    Hoi Martje.
    Alweer een mooi verslag van een geweldige tocht door de jungle.
    Nog even genieten zou ik zeggen en dat doe je zo te lezen volop.
    Wat een geweldige ervaringen heb jij opgedaan.
    Geniet van de laatste dagen.
    Groet, Mieke Beerten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martje

Actief sinds 07 Dec. 2014
Verslag gelezen: 612
Totaal aantal bezoekers 12840

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 30 April 2015

Experience Abroad, Yogyakarta- Indonesië

Landen bezocht: