Indonesië- Cultuurdag en Cultuurdag - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martje Kuijpers - WaarBenJij.nu Indonesië- Cultuurdag en Cultuurdag - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martje Kuijpers - WaarBenJij.nu

Indonesië- Cultuurdag en Cultuurdag

Door: Martje Kuijpers

Blijf op de hoogte en volg Martje

01 Maart 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Deze week ben ik zes dagen op stage geweest, vijf dagen heb ik les gegeven en zaterdag was het een cultuurdag op de school. De school heeft per jaar drie cultuur dagen; Sinterklaas, Koningsdag en een vrije keus. Deze cultuurdag was de vrije keus, het thema voor de jongste groep was Kinderboeken- Pluk van de Petteflet voor de oudere groep was het thema Kinderboeken. De afgelopen weken zijn we allen druk bezig geweest met het voorbereiden van deze dag.
Het was de bedoeling dat alle kinderen verkleed gingen als een personage uit een boek, dus wij als docenten hebben dat natuurlijk ook gedaan. Wij waren allemaal personages uit het boek Pluk van de Petteflet. Ik had de eer om Pluk te mogen zijn. Daarnaast waren alle kinderen verkleed, wat heel leuk was om te zien! Nadat we met de kinderen besproken hadden wie als welk personage verkleed was en uit welk boek die personage kwam, hebben we verschillende spellen gedaan. Voor de jongste groep waren de spellen vooral gebaseerd op het verhaal en personages uit Pluk van de Petteflet. Bij de oudere groep waren de spellen gebaseerd op verschillende soorten boeken en de boeken die in de bibliotheek van de school staan.
Het was leuk om in het proces mee te werken en het resultaat te zien, het team is maar klein dus we hebben veel overlegd en bekeken wat leuk voor de kinderen zou zijn. Door de goede samenwerking hebben we een leuke cultuurdag neergezet!
Hierna hebben we onszelf getrakteerd op lekker eten in een restaurant en zijn we op tijd naar huis gegaan want zondag was het weer vroeg.

Zondag heb ik meegedaan aan een fietstocht. Het was wat onduidelijk wat de tocht precies inhield, maar het leek me leuk! Het was een gratis fietstocht georganiseerd vanuit de overheid en iedereen kon fietsen huren bij een bedrijf wat meewerkte met dit event. Toen ik begon aan de tocht werd het allemaal wat duidelijker. Het was geen toeristentour maar een heuse fietstocht die elk jaar georganiseerd wordt; De Gerakan Oemoem Tanam Pohon Mangunan.
Deze tocht is in het leven geroepen als een manier om mensen bewust te maken van het milieu en voor het behoud van de nationale cultuur. Het event begon met een fietstocht vanuit Yogyakarta naar de heuvels van Mangunan. De heuvels van Mangunan zijn gekozen als eindlocatie omdat dit een historische locatie is met een hoge potentie voor een toekomstige investering. Deze investering moet leiden tot een goed evenwicht van de mensheid en de aarde, wat volgens de organisatoren weer leidt tot een winst voor beide partijen.
Dit was een tocht van bijna dertig kilometer, het eerste gedeelte van de tocht was vooral door de stad en het tweede gedeelte van de tocht was in de natuur wat (flink) bergopwaarts liep. De tocht was een hele uitdaging, van de groep waarmee ik fietste, waren er maar drie mensen die het tot de finish gehaald hadden. Met trots kan ik jullie vertellen dat ik daar één van was. Het was een zware tocht, hoe hoger in de heuvels hoe killer de lucht. Het weer was wel perfect voor de tocht, het was bewolkt, maar warm is het hier altijd. Sommige stukken van de tocht waren zo steil dat we wel moesten lopen, het was dus flink doorpoten. Samen met twee andere Nederlandse meiden heb ik deze tocht tot de finish gehaald. Bij de finish stonden allemaal Indonesische mensen die ook meegefietst hadden en we werden met flink gejuich onthaald. (Volgens mij waren we zelfs de enige toeristen die hieraan meededen.) Dat was een heel mooi moment, een moment van trotsheid en het behalen van iets vrij zwaars. Vanuit de finish konden we met de auto nog anderhalve kilometer verder om bij het event te komen, maar dit stuk wilden we natuurlijk ook fietsen. We waren in principe al gefinisht, maar nog niet helemaal boven. Zo hebben we dus vanuit centraal Yogyakarta tot het event bovenop de Mangunan heuvel gefietst (en stukken gelopen). Eenmaal boven op de heuvels aangekomen waren er diverse shows waarin ze doormiddel van dans de geschiedenis van het bos Mangunan vertelden. Daarnaast waren er verschillende ambachtsstands met batik, bamboe, hout, e.d.. Het leuke aan dit event vond ik dat ik echt kon zien dat dit een Indonesisch event was. Er waren veel Indonesische mensen en het straalde echt de Indonesische cultuur uit. Niet de toeristische cultuur, maar de ware Indonesische cultuur.
Na het bezoeken van dit event zijn we achterin de pickup een stuk naar beneden gereden en uitgekomen bij Bumi Langit. Dit is een plek waar ze op een biologische wijze met de natuur omgaan waardoor ze naar eigen zeggen de beste biologische producten kunnen telen. Zij vinden het belangrijk dat mensen kunnen zien wat het belang van de relatie tussen mensen en hun omgeving is en ze willen mensen ervan bewust maken hoe verantwoordelijk hun rol is in het beheer van het milieu en om dit in evenwicht te houden. Zelf hebben zij de wijsheid en vaardigheden overgenomen van de tradities vanuit vroeger. Hier hebben we een rondleiding gehad en geluncht, een lekker biologische lunch. Na deze lunch zijn we terug gebracht naar de plek waar we ’s ochtends vertrokken waren.
Met een aantal meiden zijn we toen nog even op het terras gaan zitten en hebben we een drankje gedaan. Hierna ben ik maar naar huis gegaan om te douche en mijn kleren te wassen. Het was nodig!

Al met al is dit, tot nu toe, het leukste weekend hier in Indonesië!

• 01 Maart 2015 - 16:29

Elly:

Knappe prestatie met de fiets de berg op, maar jij hebt vorig jaar 2x de kennedymars uitgelopen dus moest dit toch ook lukken. Lekker bezig zijn in de natuur, echt ons ding. Geniet ervan. Ook fijn dat je ook nog andere meiden hebt leren kennen.

• 01 Maart 2015 - 18:14

Wilhelmien:

Super gedaan , Martje. Doet me denken aan het uitlopen van jou van de Kennedymars. Ik denk dat je nu net zo trots mag en kan en moet zijn! Proficiat met het behaalde resultaat, wat een doorzettingsvermogen!
    Fijne tijd verder nog!

• 02 Maart 2015 - 19:27

Hanneke:

Gezellig en goed bezig! Vooral ook een leuke beschrijving van hoe de lokale mensen op jullie reageren haha.
    Mis wel de foto's van jullie verkleedpartij ;)
    Werk ze weer deze week en hopelijk komend weekend weer een leuk uitje!
    Groetjes.

• 03 Maart 2015 - 13:09

Angèle:

Hai,
    Weer een goed verhaal ,met leuke foto's
    wat een top prestatie ,met de fiets een berg tocht naar de Mangunan ,30 kilometer en dit met die hoge temperaturen ☀️.
    Wat is jullie volgende uitdaging !!!!

• 03 Maart 2015 - 22:07

Hanneke:

Jeej, foto's van een mooie, lachende Pluk! Leuk!!