Indonesië- De eerste dagen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martje Kuijpers - WaarBenJij.nu Indonesië- De eerste dagen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martje Kuijpers - WaarBenJij.nu

Indonesië- De eerste dagen

Door: Martje Kuijpers

Blijf op de hoogte en volg Martje

13 Februari 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Mijn backpack kent me nog niet lang, maar miste me vrij snel.
Het zal wel een verschil hebben gemaakt dat de vrouw van het bed en breakfast, een Indonesische vrouw, de ochtend na onze aankomst opgebeld heeft naar het vliegveld voor mijn backpack. Als toerist heb ik, voor mijn gevoel, toch minder te vertellen dan de iemand vanuit de lokale bevolking. Die avond, dinsdagavond, is mijn backpack zelfs al bezorgd bij het bed en breakfast.
Dat was een gelukkig momentje; mijn eigen spullen uitpakken en kunnen gebruiken.
Even zonder backpack leven is ook wel lekker hoor, maar dan is het wel fijn als ik het van te voren weet. Dan had ik mijn bagage iets anders ingepakt :-) .

NTC de Taaltuin
Op NTC de Taaltuin worden er maandag en dinsdag lessen gegeven van 15.30u-19.30u aan groep drie tot en met het voorgezet onderwijs. De groepen zijn in twee lesblokken verdeeld, de leerlingen uit groep drie tot en met groep zes komen van 15.30u-17.30u en de leerlingen van groep zeven tot en met het voortgezet onderwijs komen van 17.30u-19.30u. Op woensdag en donderdag heeft de kleutergroep van 15.30u-17.30u les. De peuters hebben vijf dagen per week van 9.00u tot 11.30u les.
Alle leerlingen hebben een Nederlandstalige ouder, hierdoor spreken alle leerlingen minimaal drie talen (Indonesisch, Engels en Nederlands).
Onze stage houdt in dat wij alle groepen van het basisonderwijs en de groep voortgezet onderwijs leerjaar twee les geven. Daarnaast geven we les aan de peuters van woensdag tot en met vrijdag in de ochtend. De week is dus goed gevuld, dat is wel prettig. Het voorbereiden van de lessen doen we deels in onze vrije tijd, maar dat zal vooral een paar uur voor de lesmomenten gebeuren daar hebben we immers voldoende tijd voor.
Dinsdagmiddag hebben we onze eerste kennismaking op NTC de Taaltuin gehad. We hadden een half uur voordat de leerlingen verwacht werden afgesproken. Eerst hebben we kennisgemaakt met de twee docenten van NTC de Taaltuin en hebben hierna de leerlingen van beiden lesblokken ontmoet. De sfeer in de school voelde meteen goed. Het is een kleine school, maar met zo weinig leerlingen is de school groot genoeg. Vanaf woensdag is onze stage gestart, we zijn gestart met de peuters en daarna de kleuters, twee dagen. Vrijdag waren alleen de peuters aanwezig. Het lesgeven aan peuters en kleuters is toch anders, maar zeker niet minder leuk. Zelf heb ik nog nooit les gegeven aan peuters, maar tot nu toe bevalt me dit vrij goed. Het is leuk om te zien hoe de peuters en kleuters spelenderwijs Nederlands leren praten, en hoe goed ze dit eigenlijk al kunnen.

Het wordt een leuke en leerzame tijd met alle leerlingen en docenten van NTC de Taaltuin!

  • 14 Februari 2015 - 15:44

    Tante Mientje:

    Fijn dat je je eigen spulletjes weer terug hebt. Nog fijner is dat het goed met je gaat en dat je buiten verwachting kleuters ook heel erg leuk vind. Als je zo doorgaat, dan vliegt de tijd......en dat is een goed teken!
    Succes verder! groetjes vanuit ons Knoerissenrijk


  • 15 Februari 2015 - 18:04

    Rianne:

    Dag Martje,
    Veel plezier daar! En succes met je stage en ga vooral genieten, het is maar kort voor je weet ben je al weer thuis.

    Hartelijke groetjes, Rianne en Stefan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martje

Actief sinds 07 Dec. 2014
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 12806

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 30 April 2015

Experience Abroad, Yogyakarta- Indonesië

Landen bezocht: